43-190 Mikołów ul. Rolnicza 9
tel/fax (032) 226 28 73 kom. 501 307 600

Klimatyzacja
SERWIS KLIMATYZACJI
NAPRAWY
NAPEŁNIANIE
DEZYNFEKCJA


Klimatyzacja

OPIS DZIAŁANIA I ZASAD OBSŁUGI KLIMATYZATORA SAMOCHODOWEGO

Klimatyzator samochodowy ma za zadanie regulowanie temperatury i wilgotności powietrza w samochodzie i jest powiązany z układem ogrzewania i wentylacji. Wilgotne powietrze zasysane z zewnątrz samochodu kierowane jest w pierwszej kolejności na wymiennik zimna (parownik), tam jest ochładzane. Wilgoć zawarta w powietrzu wykrapla się na zimnym wymienniku i w postaci wody spływa rurką pod samochód.


A - Kompresor, B - Kondensor , C - Zawór rozprężny (sterownik chłodzenia), D - Parownik, E - Filtr, F - Układ elektroniczny sterujący procesami klimatyzacji


Kolejnym etapem przelotu osuszonego i ochłodzonego powietrza jest nagrzewnica samochodu, na której powietrze jest w zależności od pory roku i potrzeb ogrzewane lub nie. Jeżeli jest pora jesienna, deszczowa to włączenie ogrzewania spowoduje rozgrzanie nagrzewnicy i otrzymamy powietrze ciepłe i suche pozbawione cząsteczek wody, które to idealnie pomoże nam odparować szyby w naszym samochodzie. Jeżeli jest pora letnia ogrzewanie w naszym samochodzie będzie wyłączone to przelatujące ochłodzone na parowniku powietrze przez zimną nagrzewnicę nie jest tam ogrzewane i jako suche i zimne trafia do kabiny tworząc w niej komfortowe warunki jazdy. Uwidacznia się nam fakt, że klimatyzator samochodowy nie jest potrzebny tylko w porach największych upałów, ale też podczas chłodniejszych dni, w sumie przez ok. 10 miesięcy w roku. Jedynym momentem kiedy nasz klimatyzator jest zbyteczny są mrozy kiedy to temperatura na zewnątrz spada poniżej 0 stopni, wtedy to powietrze z reguły zasysane z zewnątrz jest już suche a nasz klimatyzator nie będzie w stanie go bardziej ochłodzić i czujniki temperatury zamontowane w samochodzie uniemożliwią jego włączenie. Rozróżniamy dwa typy układów klimatyzacyjnych: sterowane ręcznie przyciskiem włącz/wyłącz oraz sterowane w pełni elektroniką w których użytkownik ustawia tylko temperaturę w kabinie a szereg czujników oraz elektronika dobiera sama czy klimatyzację należy włączyć, jaki ma być stopień nadmuchu oraz gdzie kierować nadmuch. Zasadniczo sam układ mechaniczny nie różni się niczym w klimatyzacji sterowanej automatycznie czy sterowanej tylko przyciskiem.

Klimatyzator samochodowy jest urządzeniem drogim i trudnym do naprawienia, dlatego trzeba dołożyć starań aby nie uległ uszkodzeniu lub zniszczeniu. Samoistne awarie zdarzają się rzadko, zwykle ich przyczyną jest "stłuczka" powodująca uszkodzenie chłodnicy klimatyzatora (skraplacza), kompresora lub przewodów. Drugą najczęstszą przyczyną uszkodzeń są nagminne do niedawna rozbiórki samochodów na granicy(przy ich sprowadzaniu). Trzecią - rozbiórki przy naprawach blacharsko-lakierniczych lub remontach silników.
Prace te robione są często w sposób nieodpowiedni. Główny błąd polega na rozszczelnieniu instalacji klimatyzacyjnej i pozostawieniu jej bez zabezpieczenia przed wilgotnym powietrzem z zewnątrz. Powoduje ono szybką korozję wnętrza układu (zwłaszcza elementów aluminiowych) na skutek reakcji chemicznych wywołujących kwaśny odczyn. Korozja powierzchni uszczelniających powoduje konieczność przeprowadzenia kłopotliwych zabiegów naprawczych dla osiągnięcia szczelności układu.Krótko mówiąc, jeżeli mamy w aucie klimatyzator, to w wypadku jego rozszczelnienia musimy natychmiast zadbać o zaślepienie rozłączonej instalacji. Najlepiej, żeby wykonali to fachowo pracownicy zakładu klimatyzacyjnego, którzy jednocześnie doradzą właścicielowi samochodu, jakie części zgłosić do wymiany przy oględzinach szkody w firmie ubezpieczeniowej. Części będzie można wówczas wcześniej zamówić, tak by po naprawie blacharsko-lakierniczej jak najszybciej przywrócić szczelność i sprawność klimatyzatora. Niezachowanie tej kolejności postępowania często prawadzi do nieodwracalnych uszkodzeń, których koszt naprawy przerasta najśmielsze wyobrażenia właściciela.Co gorsza, ubezpieczyciel często nie chce pokryć tych kosztów, przyczyny poważnych szkód doszukując się w złej organizacji naprawy auta.

I jeszcze jedna ważna uwaga na koniec. Niesłuszna jest powszechnie panująca opinia, że jeśli klimatyzator uszkodził się z końcem sezonu, to naprawi się go przed latem, gdyż w zimie na pewno nie będzie potrzebny. Po pierwsze w jasieni i zimie klimatyzator wielokrotnie się przyda do odwilgocenia szyb. Po drugie rozszczelniony klimatyzator degraduje się zdecydowanie szybciej niż napełniony i częstokroć okazuje się, że trzeba mu w czasie naprawy poświęcić o wiele więcej czasu i pieniędzy. Po trzecie w czasie jazdy samochodu wibracje i wstrząsy wybijają w łożyskach stojących w tym samym miejscu mikrowgłębienia w bieżniach, zmniejszając ich trwałość. No i po czwarte w zimie w warsztatach klimatyzacyjnych panuje mniejszy ruch, co jest nie bez znaczenia dla cen i jakości usług.

JAK KIEROWCA POWINIEN DBAĆ O SWOJĄ KLIMATYZACJĘ

  • Włączać klimatyzator przynajmniej raz na tydzień (nawet zimą), niezależnie od własnej potrzeby, gdyż wymaga tego jego budowa.
  • Kontrolować od czasu do czasu stan paska klinowego, oraz sprawdzać, czy kompresor nie wydaje podejrzanych dźwięków, jak szum łożysk czy stuki (awaria kompresora); jego zatarcie w większości samochodów może uniemożliwić kontynuowanie jazdy, gdyż ten sam pasek klinowy napędza jeszcze kilka podzespołów, takich jak alternator, wspomaganie kierownicy itp.
  • Wymieniać lub zlecać wymianę kabinowego filtra przeciwpyłkowego powietrza, jeśli tylko stwierdzi się pogorszenie wypływu powietrza z kanałów wentylacyjnych deski rozdzielczej.
  • Przy myciu samochodu poświęcić chwilę czasu na przemycie strumieniem wody chłodnicy klimatyzatora /skraplacza/ i chłodnicy wodnej silnika. Skontrolować lub zlecić kontrolę pracy wentylatorów chłodnic. Czystość chłodnic i sprawność ich wentylatorów to podstawowe warunki sprawnej pracy klimatyzatora.
  • Przynajmniej raz w roku odwiedzać profesjonalny serwis klimatyzacji samochodowych celem kompleksowego fachowego przeglądu klimatyzatora, a nie tylko uzupełnienia czynnika chłodniczego (może nam to zaoszczędzić dużo kłopotów i pieniędzy dzięki wcześniejszemu wykryciu stanu przedawaryjnego).

PRAKTYCZNE RADY

Nie przypominajmy sobie o tym, że mamy klimatyzator w samochodzie dopiero w czerwcu, gdy na dworze jest 30*C, bo wtedy w serwisach klimatyzacji są duże kolejki klientów i pracownicy nie nadążają z obsługą
Unikajmy jak ognia "złotych rączek" i "lodówkowców" nie posiadających właściwych narzędzi i materiałów ani odpowiedniej wiedzy specjalistycznej.
Naprawa i obsługa klimatyzacji samochodowych wymaga odpowiedniej aparatury i narzędzi. Niekompetentne,"chałupnicze" działania są najczęstszą, po wypadkach samochodowych, przyczyną uszkodzeń klimatyzatorów.
Pamiętajmy, że klimatyzacja samochodowa wymaga takiej samej obsługi jak i inne elementy samochodu. Z upływem czasu czynnik chłodniczy ulega degradacji. Nasze najnowocześniejsze urządzenia pozwalają go odzyskać, oczyścić z wilgoci, nie kondensujących się gazów, zanieczyszczeń i uzupełnić jago stan w układzie oraz wymaganą ilość oleju z dokładnością do +/-2%. Dzięki temu możemy przywrócić klimatyzacji jej pierwotną wydajność.